مروری بر مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در آموزش عالی/ از افزایش 110 درصدی بودجه دانشگاه ها تا تولید ثروت از علم

در گفت وگو با زندگی نیوز مطرح شد؛

مروری بر مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در آموزش عالی از افزایش 110 درصدی بودجه دانشگاه ها تا تولید ثروت از علم

سخنگوی وزارت علوم مهم ترین دستاورد های دولت سیزدهم در وزارت علوم را تشریح کرد.

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری زندگی نیوز، درباره اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت سیزدهم رویکرد هایی را مورد توجه قرار داد که برخی از آنها در پیشبرد مباحث آموزشی خیره کننده و با اهمیت بود؛ بنابراین دولت آینده هم باید تلاش کند تا در حوزه آموزش عالی رویکرد های متعالی را حفظ کند یا ضریب و بهبود دهد و به رفع نقاط ضعف بپردازد. 

شمسی پور تصریح کرد: یکی از اقدامات دولت سیزدهم که با تاکید رییس جمهور شهید همراه شد، بحث حضوری کردن آموزش ها پس از شیوع ویروس کرونا بود که در این راستا هزینه های زیادی صرف شد. همچنین در این ایام بودجه دانشگاه به صورت سالیانه رشد نیافته بود و اداره دانشگاه ها را با مشکل مواجهه ساخت؛ چرا که هزینه آموزش و تحصیل و خوابگاه و خوراک و تمام خدمات با تورم سالیانه همراه بود، اما با تدابیر اندیشیده شده بودجه سنواتی معادل نرخ تورم بنیان گذاشته شد و برای جبران کاستی های گذشته تخصیص بودجه محقق شده دانشگاه ها در 3 سال گذشته به صورت متوالی به بیش از 100 تا 110 درصد رسید که در تاریخ آموزش عالی ایران بی نظیر بوده است. 

عضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: آیت الله رییسی به دانشگاهیان اهمیت ویژه می داد و در طول مسیولیت خود به عنوان رییس جمهور ایران هر ماه یک جلسه با دانشگاهیان کشور، تشکل های دانشجویی، علمی، صنفی، سیاسی و فرهنگی و مدیران دانشگاهی و پژوهشگران یک درصد و دو درصد برتر جهان و اعضای هییت علمی به صورت عمومی و خصوصی برگزار می کرد تا به رفع مشکلات موجود اقدام کند. 

شمسی پور گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در آموزش عالی کشور کشور 11 سال بدون حضور رییس جمهور برگزار شد، منتهی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و بنا بر اهمیتی که شخص رییس جمهور به آموزش عالی و فناوری کشور قایل بود این جلسات مجدد تشکیل و مصوبات پیشرفته ای برای آن در نظر گرفته شد و بسیاری از آنها به مرحله اجرا رسید، همچنین حضور رییس جمهور باعث عمق و افزایش ضریب نفوذ مصوبات در جامعه دانشگاهی شد. 

صنعت زیر مجموعه وزارت علوم نیست/ کار با مشکل رو به روست

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: شهید رییسی به بحث «مهارت افزایی» دانشگاه ها و دانشجویان توجه ویژه داشت و از وزارت علوم برای ارتقای مهارت در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی درخواست تدوین طرح و برنامه ای مرتبط را داشت؛ چرا که دانشجویان برای افزایش مهارت باید در زمان تحصیل با صنعت متناظر با رشته خودشان عجین شوند و در آن فعالیت کنند تا در این صورت شاهد تربیت فارغ التحصیلان با مهارت بیشتر و باکیفیت تر باشیم که این اتفاق مهم در دانشگاه های علوم پزشکی رخ داده است، اما از آنجایی که صنعت زیر مجموعه وزارت علوم نیست پس در این زمینه ادامه مسیر پربار تری را در پیش داریم. مهارت محوری دانشجو در برخی از دانشگاه های خاص کشور که ارتباط ویژه ای با برخی از نهاد ها و کارخانجات و صنایع دارند تعریف شده است و رییس جمهور شهید در این زمینه بر رفع مشکل تاکید داشت؛ بنابراین وزارت علوم برای اجرای درخواست آیت الله رییسی و آیین نامه ارتقای مهارت محوری دانشجویان را تصویب کرد که امیدوار هستیم با جریان یافتن مفاد این آیین نامه وضعیت مهارت دانشجویان در سال های آینده با کیفیت بهتری دنبال شود. 

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایط اقتصادی نابسامان توجه ویژه ای به دانشجویان داشت و در این راستا ساخت خوابگاه های متاهلی را در دستور کار قرار داد تا دانشجویان در فراغ بال درس بخوانند و در عین حال زندگی مشترک خود را هم آغاز کنند، به صورتی که تعداد خوابگاه های ساخته شده این دولت بیشتر از تعداد ساخت خوابگاه هایی است که از ابتدای تاسیس اولین دانشگاه ایران تا قبل از دولت سیزدهم وجود داشت؛ بنابراین دولت بعدی هم در این حوزه دستاورد هایی دارد که باید ادامه دهد. 

سخنگوی وزارت علوم اضافه کرد: ایجاد رویکرد جدید، توجه به حل مسیله و تولید ثروت از علم با تشکیل معاونت فرهنگی از برنامه های دیگر دولت سیزدهم بود و تماما ریل گذاری های موجود و آیین نامه هایی که ممکن است سر راه اعضای هییت علمی و دانشگاهیان قرار بگیرد با عنایت و توجه ویژه به حوزه فناوری تغییر پیدا کرد و نوشته شد، پس دولت آینده هم باید تلاش کند رویکرد های مثبت را ادامه دهد و نقطه ضعف ها را بر طرف کند.

مروری بر مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در آموزش عالی/ از افزایش 110 درصدی بودجه دانشگاه ها تا تولید ثروت از علم

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مروری بر مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در آموزش عالی/ از افزایش 110 درصدی بودجه دانشگاه ها تا تولید ثروت از علم" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مروری بر مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در آموزش عالی/ از افزایش 110 درصدی بودجه دانشگاه ها تا تولید ثروت از علم"، کلیک کنید.