از ارتقای سطح علمی دانشآموزان تا مشارکت خانواده در طرحهای تربیتی
خبرگزاری زندگی نیوز؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، سه سال اخیر شاهد رشد و توسعه کیفی و کمّی قابلتوجهی در عرصههای مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و فناوری بوده است.

در این میان افزایش چشمگیر تعداد مدارس دانشگاه آزاد اسلامی (سما)، همچنین تعداد دانشآموزان این مدارس در سطح استان البرز در کنار ارتقای سطح کیفی این مدارس، نقش دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز را در پیشبرد اهداف آموزشوپرورش در سطح استان، بیشازپیش، نمایان کرده است.
از سوی دیگر تأسیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی بهعنوان مرجعی برای تربیت مدیران، معلمان، مربیان و مشاوران روانشناختی متعهد و متخصص نقش بهسزایی در حل مشکل کمبود نیروی انسانی در سطح کشور و بهویژه مدارس استان البرز ایفا کرده است.
خبرنگار زندگی نیوز در این راستا گفتوگویی را با حسین کلانتری خلیلآباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز درباره کسب این موفقیتها در حوزه مدارس سما و دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ترتیب داده است.
گپ و گفت زندگی نیوز با کلانتری در پی میآید:
برگزاری ۱۰۰ جلسه آموزش خانواده در مدارس سمای استان البرز
زندگی نیوز: سه سال اخیر، همگام با رشد و توسعه همهجانبه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، مدارس سمای این استان رشد فزایندهای داشتهاند، این رشد و توسعه در مدت سه سال چگونه حاصل شده است؟
کلانتری خلیلآباد: درراستای تحقق اهداف مندرج در بسته کلان کاری ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی و راهکنش توسعه کمّی و کیفی مدارس سما در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با برنامهریزی هدفمند، نیازسنجی هوشمندانه، استفاده بهینه از فضای آموزشی مازاد و تلاش منسجم کارکنان با تأسیس پنج مدرسه ابتدایی و متوسطه دوره اول دخترانه در شهرهای نظرآباد، هشتگرد، مهرشهر، فردیس و کرج، راهاندازی نخستین کودکستان دوره اول و دوم (تاک) کرج و ایجاد یک پانسیون مطالعاتی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ توانسته رشد بیش از ۸۵ درصدی در توسعه مدارس سمای استان البرز داشته باشد؛ همچنین بهرهبرداری از سالن ورزشی سما با هزینهای بالغ بر ۳ میلیارد تومان که در دهه فجر ۱۴۰۳ انجام شد، از دیگر اقدامات مؤثر در این زمینه بوده است.
ازسوی دیگر با توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان، مدیران، مربیان، مشاوران تربیتی ـ تحصیلی مدارس، توسعه زمینههای پژوهشی و علمی، پایش و رصد مستمر سلامت جسمی و روحی دانشآموزان مدارس سما و تمرکز بر بهروزرسانی تجهیزات و فضای آموزشی و استقبال چشمگیر والدین دانشآموزان برای ثبتنام فرزندان خود در مدارس سما، شاهد افزایش دانشآموزان از ۸۷۴ دانشآموز در سال ۱۴۰۰ به ۲۷۰۰ دانشآموز در سال تحصیلی ۱۴۰۳ و رشد حدود ۲۱۰ درصدی تعداد دانشآموزان در سه سال گذشته بودهایم.
زندگی نیوز: چه برنامههایی برای آموزش و توانمندسازی خانوادهها در زمینه تربیت و آموزش فرزندانشان انجام میشود؟
کلانتری خلیلآباد: نقش بسیار مهم خانواده در تربیت فرزندان بر کسی پوشیده نیست و این کانون مقدس خانواده است که اعضای جامعه را پرورش داده و به جریان پویای اجتماع میسپارد. آموزش خانواده بهمعنای دادن اطلاعات و آگاهیهای لازم به هریک از اعضای خانواده برای داشتن یک خانواده موفق و پویاست، خانوادهای که هریک از اعضای آن، بهدرستی وظایف، نقشها و مسئولیتهای خود را در برابر دیگر اعضای خانواده، افراد جامعه و آفریدگار خود به نحو مطلوبی اجرا میکنند.
دراین راستا مدارس سما با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای استادان و دانشآموختگان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و مشاوران مجرب و دلسوز، دورههای آموزش خانواده را درباره موضوعات روز جامعه و همچنین دغدغههای دانشآموزان و خانوادههای آنها، بهصورت ماهانه برگزار میکند و بهطور میانگین بیش از ۱۰۰ جلسه آموزش خانواده در طول سال تحصیلی در مدارس استان تشکیل میشود.
همچنین در قالب طرح پنجشنبههای تربیتی، روزهای پنجشنبه والدین به همراه فرزند خود در مدرسه حاضر شده و در برنامههای متنوع آموزشی، هنری، فرهنگی و ورزشی، طبق برنامهریزی مدرسه شرکت میکنند و لحظات شادی را در مدرسه سپری میکنند و این برنامه در هر مدرسه بهطور میانگین بیش از ۵ هفته در سال تحصیلی برگزار میشود.
زندگی نیوز: چه برنامههای فرهنگی مشترکی میان مدارس سما و خانوادههای دانشآموزان برگزار میشود؟
کلانتری خلیلآباد: در مدارس سما علاوه بر اجرای آییننامههای فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش، آییننامهها و دستورالعملهای فرهنگی، پرورشی و تربیتی مختص مدارس سما اجرا میشود.
از مهمترین برنامههای مؤثر فرهنگی ویژه دانشآموزان، کادر مدارس و خانوادههای آنان میتوان به رویداد ملی نذر فرهنگی اشاره کرد که از دو سال گذشته با طرح و ایده معاونت امور مدارس سمای استان البرز در مدارس سمای سراسر کشور برگزار شده است.
رویداد نذر فرهنگی با نگاه و رویکردی نو به امر خیر میپردازد و تمرکز خود را از امر اقتصادی بر امر فرهنگی میگذارد و تدابیری اندیشه شده تا گستره اجرایی این ایدهها محدود به دانشآموزان و کادر اجرایی و آموزشی مدرسه نباشد و خانوادهها نیز از این گنجینههای ارزشمند بهرهمند شوند.
دومین رویداد از اسفند ۱۴۰۲ هم همگام با ماه مبارک رمضان آغاز شد. نزدیک به ۳۰۰ مدرسه از ۲۵ استان همراه با واحد مستقل نجفآباد (۲۶ استان) در این رویداد شرکت کردند که براساس شاخصهای داوری و بررسی کمیته داوران، درنهایت پنج مدرسه برتر از استانهای البرز، بوشهر، خراسانرضوی، زنجان و تهران انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه دومین رویداد کشوری نذر فرهنگی از آنان تجلیل و در همان مراسم از پوستر سومین رویداد نذر فرهنگی که با آغاز ماه مبارک رمضان در اسفندماه سال ۱۴۰۳ اجرا میشود، رونمایی شد.
از طرح قرآن و عترت ویژه دانشآموزان سما تا برنامه کنترل کیفیت مدارس
زندگی نیوز: وضعیت امور آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در مدارس سمای استان البرز را چگونه ارزیابی میکنید؟
کلانتری خلیلآباد: عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی همهجانبه و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور است، به همین منظور دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه مدارس با بهرهگیری از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و ساحتهای ششگانه تربیتی ذیل این سند و به کار بستن دستورالعملها و آییننامههای سازمان سما اهتمام لازم را در حوزههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی داشته و با استفاده بودجههای اختصاصداده شده به این حوزهها، برنامههای مثمرثمری را در طول سال تحصیلی برای دانشآموزان و کارکنان مدرسه برگزار میکند.
طرح قرآن و عترت ویژه دانشآموزان و کارکنان مدارس، جشنواره پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، آیینهای سرزمین من، جشنواره امامت و مهدویت، جشنوارههای علمی – پژوهشی و مسابقات ورزشی در سطوح مختلف، ازجمله فعالیتهای منحصر به مدارس سماست که با مشارکت حداکثری برگزار میشود و نقش ویژهای در ارتقای سطح علمی و تربیتی دانشآموزان دارد؛ بهطوریکه در ارزیابیهای فرهنگی و پژوهشی سازمان سما، مدارس سمای استان البرز و دانشآموزان و کارکنان این مدارس در جشنوارههای فرهنگی و پژوهشی همواره در رتبههای برتر در سطوح کشوری قرار میگیرند.
براساس ارزیابیهای صورتگرفته از مدارس سمای استان البرز در برنامه کنترل کیفیت مدارس سما که شامل شاخصهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مالی، مطلوبیت فضا و امکانات است، مدارس سمای استان البرز در سه سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بهترتیب امتیاز رو به رشد ۶۶، ۷۶ و ۸۱ درصد از شاخصهای کلیدی عملکرد مدارس را کسب کرده و همواره در زمره استانهای برتر قرار دارد.
زندگی نیوز: چه برنامههای علمی، فرهنگی، ورزشی و پژوهشی خارج از محیط مدرسه مانند اردوها، بازدیدها و مسابقات، برای دانشآموزان برپا میشود؟
کلانتری خلیلآباد: اردوی مدارس فرصت مناسبی را برای دانشآموزان فراهم میکند تا افزون بر سرگرمی و تفریح، امکان آموزش در فضایی خارج از مدارس را نیز تجربه کنند و ضمن تمرین زندگی دستهجمعی و رشد و شکوفایی استعدادها، مهارتهایی همچون مسئولیتپذیری و استقلال را بهصورت عملی یاد بگیرند.
یکی از شاخصههای مهم مدارس سما، اختصاص درصدی از بودجه مدارس به حوزههای فرهنگی، پژوهشی و تربیتبدنی است که یکی از ردیفهای آن برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی، ورزشی و پژوهشی دانشآموزان است.
شرکت در جشنوارهها، رویدادهای پرورشی، پژوهشی و مسابقات ورزشی، برگزاری اردوهای فرهنگی، زیارتی، ورزشی و تفریحی، بازدید از مراکز علمی و پژوهشسراها، خانههای خلاقیت و پارکهای علم و فناوری، رصدخانهها، کارخانهها، کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه، کتابخانهها و باغهای گیاهشناسی ازجمله برنامههایی است که با مجوز آموزشوپرورش و طبق صورتجلسههای فرهنگی، پژوهشی و تربیتبدنی برای دانشآموزان و کادر مدارس بهصورت مستمر برگزار میشود، بهطوریکه مدارس سمای استان البرز در سال تحصیلی گذشته بیش از ۹۵ اردوی استانی و بروناستانی داشتهاند.
زندگی نیوز: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی استان البرز از نخستین دانشکدههای موضوعی تأسیسشده در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز است. نظرتان درخصوص این دانشکده چیست؟
کلانتری خلیلآباد: برای ایجاد تحول در ریلگذاری علوم تربیتی در دانشگاه و ارتقای دانش تعلیم و تربیت، دگرگونی در روشها، برنامهها و سیاستهای تربیتی و توسعه فناوریها، نوآوریها و خدمات تربیتی در کشور و بسترسازی برای اشتغال دانشبنیان در حوزههای تربیتی و تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعی مهم در عرصه دانش، پژوهش، فناوری، نوآوری و خدمات تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس دانشکدگان «تعلیم و تربیت اسلامی» را در برنامه پنجساله راهبردی و عملیاتی خود قرار داده و اقدامات متناظر با ردیفهای ۹۶ تا ۱۰۳ از راهکنش «ارتقای کارکردهای نظام آموزش تخصصی دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت» از کلانبسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی» به این مهم اختصاص یافته است.
دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی برای تولید و ارتقای دانش و فناوریهای بهکاررفته در حوزه تعلیم و تربیت و تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی موردنیاز در نظام آموزش و پرورش ازجمله کودکستانها و مدارس سما و سایر مدارس کشور تأسیس شده است.
دانشکده تعلیم و تربیت، در آموزش شایستگیهای حرفهای و تخصصی تربیتمحور برای تحقق نظام کارآمد تعلیم و تربیت و شکلگیری هویت یکپارچه اسلامی – ایرانی دانشجویان با توجه به بنیاد معرفتی و دانشی درراستای تعالیم قرآن کریم و اهلبیت علیهمالسلام سرآمد است و با بهرهگیری از فناوریهای نوین تربیتی مبتنی بر اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران پیادهسازی میشود.
زندگی نیوز: چه برنامههای کارآموزی و کارآمادگی برای دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس سما در نظر گرفته شده است، دانشجویان در طول دوره کارآموزی یا کارورزی چه نقشهایی در مدارس سما ایفا میکنند و این تجربیات چگونه به رشد حرفهای آنها کمک میکند؟
کلانتری خلیلآباد: یکی از رسالتهای مهم دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، ایجاد پیوند میان دانش بنیادین آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای نهاد تعلیم و تربیت است. طراحی بستههای کارورزی با چشمانداز توسعه شایستگیهای حرفهای در مهارتهای کلیدی، هدایت زمینههای پژوهشی مرتبط و برگزاری نشستهای بررسی تجربیات و مطالعات برای دانشجویان در مدارس سماست، به همین منظور در هر نیمسال دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی برای گذراندن دورههای کارورزی و کارآموزی به مدارس مراجعه میکنند و با حضور در کلاسهای درس، صحبت با مشاوران و کادر آموزشی و دانشآموزان مدرسه در انتقال جریان دانش از دانشکده به مدرسه نقشآفرینی میکنند.
دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی گامی به سوی تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد
زندگی نیوز: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در پیشبرد اهداف مدارس سمای استان البرز چه نقشی داشته است؟
کلانتری خلیلآباد: با راهاندازی دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی در سطح استان البرز، گامهای اجرایی درراستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شده است. از اهداف اصلی این دانشکده میتوان به ایجاد پیوند میان دانش بنیادین تعلیم و تربیت و فعالیتهای عرصه تربیتی و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای نهاد تعلیم و تربیت، حتی فراتر از رشتههای علوم تربیتی، اشاره کرد؛ چراکه اکنون تنها بخشی از جامعه علمی علوم تربیتی به عرصههایی چون مدرسه، کودکستان، رسانه و تولید محصولات تربیتی و همچنین آموزش و پژوهش مشغول هستند؛ ضمن اینکه بخشی از فعالان و کنشگران عرصه تربیت از تخصص دانشگاهی بهرهمند نیستند.
موارد زیر برخی از ثمرات دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی درراستای تأمین اهداف مدارس سماست: طراحی و ترویج الگوی مناسب برای تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای منابع انسانی موردنیاز مدارس (معلمان، مدیران، مربیان، مشاوران تربیتی ـ تحصیلی)، متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی و نیازهای جامعه و مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسعه و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارتهای منابع انسانی در مدارس و دیگر محیطهای تربیتی، خدمات روانشناختی و پایش و رصد مستمر سلامت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان دانشآموز، فراهم آوردن زمینههای لازم برای تولید، گسترش و توسعه فناوریها، نوآوریها و خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر آموزهها و تعالیم قرآن کریم و اهلبیت علیهمالسلام.
زندگی نیوز: استادان و دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی چگونه تجربیات خود را به معلمان و دانشآموزان مدارس سما منتقل میکنند و چه برنامههایی برای انتقال دانش و تجربیات میان استادان، دانشجویان، معلمان و دانشآموزان در نظر گرفته شده است؟
کلانتری خلیلآباد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی درراستای رسالتهای سپرده شده، برنامهها و ساختار خود را بر دو اصل بنا نهاده است: اصل اول، ایجاد پیوند میان دانش پایه و فعالیت در عرصهی آموزش است. مجموعه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی دانشکدهها درراستای ارتقای شایستگیهای این گروهها و تعالی عرصههای مرتبط است.
این رستهها در ۶ بخش (۱) جامعه و حکمرانی تربیتی، (۲) والدگری و تربیت کودک، (۳) مدرسه و نوآوریهای تربیتی، (۴) دانشگاه و تعالی سرمایه انسانی، (۵) صنایع خلّاق آموزشی، (۶) خدمات تربیتی ـ روانشناختی و (۷) پایش سلامت جسمی کودکان و نوجوانان قرار میگیرد.
کمیتههای تخصصی هر بخش عهده دار طراحی دورههای مهارتی، بستههای کارورزی برای توسعه شایستگیهای حرفهای در مهارتهای کلیدی، هدایت زمینههای پژوهشی مرتبط و برگزاری نشستهای بررسی تجربیات و مطالعات صورتگرفته هستند.
اصل دوم، برگزاری دورههای موضوعی برای رشتههای غیرعلومتربیتی است؛ چراکه حوزه تعلیم و تربیت برای ایفای صحیح مأموریتهای خود به نیروهای متخصص از رشتههای متنوع نیاز دارد که علاوه بر تحصیل عمیق در حوزه تخصصی خود به حوزه تعلیم و تربیت وارد شوند؛ به عبارتی دیگر وظیفه این دانشکده بهعنوان یک دانشکده موضوعی از یکسو طراحی دورههای تربیتی برای اجرا در دیگر دانشکدههاست و از سوی دیگر هدایت پایاننامهها و رسالهها در حوزههای مشترک با سایر دانشکدهها را برعهده خواهد داشت.
زندگی نیوز: بهعنوان پرسش پایانی، با توجه به زیستبوم استان البرز، چشمانداز شما درخصوص رشد و توسعه کمّی و کیفی مدارس سمای استان البرز چیست؟
کلانتری خلیلآباد: استان البرز با رقم ۴.۱ درصد رتبه دوم کشور را در میزان مهاجرپذیری به خود اختصاص داده و نرخ رشد جمعیت استان البرز در چند سال گذشته برابر با ۳۷.۲ درصد بوده که دو برابر میانگین کشوری است؛ سالیانه حدود ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانشآموزی استان البرز اضافه میشود که این موضوع موجب شده استان البرز با سرانه ۸.۳ مترمربع، در رتبه آخر سرانه فضای آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین با توجه به مهاجرپذیری بالای استان البرز و کمبود شدید فضای آموزشی مناسب، دانشگاه آزاد اسلامی استان میتواند نقش مؤثری در توسعه مدارس و گسترش عدالت آموزشی در تمام شهرهای البرز داشته باشد.
در این راستا، با نیازسنجی صورتگرفته و تأمین و آمادهسازی فضای آموزشی مناسب، با استعانت از خداوند متعال و اخذ مجوزهای لازم یک باب مدرسه ابتدایی پسرانه و یک باب مدرسه متوسطه دوره اول دخترانه در سال تحصیلی آینده در واحد هشتگرد، راهاندازی خواهد شد و در اختیار مردم هشتگرد قرار خواهد گرفت.
از دیگر برنامهها و طرحهای مهم توسعه و گسترش فضاهای آموزشی در حوزه معاونت امور مدارس سما استان البرز در آینده نزدیک، میتوان به موارد پیش رو اشاره کرد: ساخت هنرستان مهارتی، راهاندازی مدارس معارف اسلامی، بوستانهای علوی و فاطمی و مدارس سعادت، راهاندازی مراکز سماپلاس (آموزشگاههای علمی آزاد پیشین) در مدارس، توسعه و راهاندازی مدارس سما در نواحی مختلف شهر کرج و سایر شهرهای استان ایجاد مرکز خلّاقیتهای دانشآموزی با همکاری سرای رشد و نوآوری دانشگاه، راهاندازی کلینیک خدمات روانشناختی و رفتاری و رفع اختلالات یادگیری با همکاری دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، تأسیس پژوهشسراهای دانشآموزی و تأسیس هنرستانهای دخترانه و پسرانه.
از ارتقای سطح علمی دانشآموزان تا مشارکت خانواده در طرحهای تربیتی
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از ارتقای سطح علمی دانشآموزان تا مشارکت خانواده در طرحهای تربیتی" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از ارتقای سطح علمی دانشآموزان تا مشارکت خانواده در طرحهای تربیتی"، کلیک کنید.