افسانه سبا «شهر گمشده گاوخونی» و اصفهان رو به احتضار

افسانه سبا «شهر گمشده گاوخونی» و اصفهان رو به احتضار

زندگی نیوز اصفهان – عاطفه علیان: پیرزن با دستان آفتاب‌سوخته و پر از چروک و لباس سفید پر از گل‌های قرمز کوچک، دم‌نوش را در استکان می‌ریزد و با لحن ملایم و ریتمیک ورزنه‌ای حرف «ق» را «گ» می‌گوید و تعریف می‌کند که در زمان‌های قدیم، در نزدیکی تالاب گاوخونی شهری بزرگ و باشکوه به نام «شهر گاوخونی» بود.

افسانه سبا «شهر گمشده گاوخونی» و اصفهان رو به احتضار

آن‌ قدر نعمت در این شهر بود که یکی از مراکز اصلی اصفهان شد. مردم هم به کشاورزی و دامداری و تجارت مشغول بودند و تالاب گاوخونی هم منبع اصلی آب و زندگی‌شان به شمار می‌رفت. تا اینکه یک روز زلزله و سیلاب‌های شدید، تالاب را ویران کرد و آب آن خشک شد. شهر زیر آب‌رفت و مدفون گشت. مردم هرچه تلاش کردند نتوانستند خود و زندگی‌شان را نجات دهند و همه با هم ناپدید شدند.

پیرزن قندی گوشه لپ می‌گذارد و می‌گوید: مادرم باورداشت که گنج‌های زیادی در این شهر مدفون پنهان است.

به کنار تالاب گاوخونی می‌روم. بستر خشکیده تالاب مانند دم‌نوش داغ و بی‌پایان پیرزن درآمده است. زمین تالاب کوره داغی شده و خورشید با پرتو تند و گرم هر ذره از زمین را به سرخ و زردی سوزان تبدیل کرده است.

قصه صبر و انتظار در کنار تالاب

پیرمردی از اهالی با لب خشکیده و صورت آفتاب‌سوخته افسانه پیرزن را نشنیده و می‌گوید تنها افسانه‌ای که از اینجا به‌یادگارمانده قصه صبر و انتظار ماست. داستانی از خشکسالی که همچنان بر قلب این زمین سوزان و بی‌پایان نشسته است و کوه سیاه صبورانه آن را تماشا می‌کند.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان که سال‌هاست نسبت به مخاطرات خشکی تالاب گاوخونی هشدار داده و اطلاع‌رسانی کرده است بر این باور است که خشکی تالاب گاوخونی نتیجه‌ای از عدم اعمال مدیریت یکپارچه و صحیح در منابع و مصارف، بارگذاری‌های غیرمجاز و بیش از حد در بالادست حوضه زاینده‌رود و عدم اجرای مصوبات شورای‌عالی آب است.

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک‌شدن زاینده‌رود و رودخانه‌های منتهی به تالاب گاوخونی به طور مستقیم بر خشکی تالاب گاوخونی اثر گذاشته است

او به‌ ویژه به این نکته اشاره می‌کند که کاهش سطح آب‌ های زیرزمینی و خشک‌ شدن زاینده‌رود و رودخانه‌های منتهی به تالاب گاوخونی به طور مستقیم بر خشکی تالاب گاوخونی اثر گذاشته است و این تأثیرات به کاهش تنوع زیستی و افزایش مشکلات زیست‌محیطی در استان اصفهان و استان‌های مجاور تالاب گاوخونی منجر شده است.

اهمیت مدیریت پایدار منابع آب و احیای تالاب گاوخونی

وی همچنین بر اهمیت مدیریت پایدار منابع آب و احیای تالاب گاوخونی تأکید دارد و معتقد است که برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی باید سیاست‌های جدی و مؤثری برای حفاظت از منابع آب و بهبود وضعیت تالاب‌ها اتخاذ شود.

شیشه‌فروش به‌طورکلی بر این نکته تأکید می‌کند که بدون توجه به این مسائل و عدم اجرای برنامه‌های حفاظتی از سوی سازمان محیط‌زیست کشور و وزارت نیرو، وضعیت تالاب گاوخونی، بهبود نخواهد یافت و بحران‌های بیشتری به وجود خواهد آمد که نمونه آن را در آلودگی هوای شدید در تابستان شاهد هستیم.

حسین نیکنام، متخصص حوزه منابع آب و عضو هیئت‌علمی دانشگاه هم خشکسالی تالاب گاوخونی را به‌عنوان نشانه‌ای از بحران گسترده‌تر در مدیریت منابع آب می‌داند.

او معتقد است که کاهش سطح آب تالاب، تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی زیادی دارد و برای جلوگیری از بحران‌های بیشتر، نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت جامع منابع آب است.

خشک‌شدن تالاب گاوخونی به کاهش تنوع زیستی و افزایش مشکلات زیست‌محیطی مانند گردوغبار و آلودگی هوا منجر شده است

همچنین مهدی زارع، پژوهشگر در حوزه تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع آب، به تأثیرات تغییرات اقلیمی بر خشکی تالاب گاوخونی اشاره می‌کند و می‌گوید که این بحران نیاز به اصلاحات اساسی در سیاست‌های مدیریت آب و حفاظت از اکوسیستم‌های تالابی است.

افسانه شهر سبای ورزنه به واقعیت می پیوندد؟!

او تأکید می‌کند که خشک‌شدن تالاب گاوخونی به کاهش تنوع زیستی و افزایش مشکلات زیست‌محیطی مانند گردوغبار و آلودگی هوا منجر شده است.

در افسانه «شهر گمشده گاوخونی» هنگامی که تالاب گاوخونی به طور ناگهانی خشک شد و شهر زیر آب‌رفت، مردم و منابع زندگی آن‌ها نیز از بین رفتند؛ امروز هم با تغییرات اقلیمی، مصرف بی‌رویه منابع آب و خشکی زاینده‌رود شاید اصفهانی رو به احتضار مدفون شود که گنج‌های زیادی در آن پنهان است!

افسانه سبا «شهر گمشده گاوخونی» و اصفهان رو به احتضار

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افسانه سبا «شهر گمشده گاوخونی» و اصفهان رو به احتضار" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افسانه سبا «شهر گمشده گاوخونی» و اصفهان رو به احتضار"، کلیک کنید.