با عکاسی تبلیغاتی برند خودتون رو از بقیه جدا کنید خیلی ساده!
خب بذارید از همین اول یه چیزی رو رک و راست بهتون بگم : تو دنیای شلوغ و پلوغ امروز اگه برندتون داد نزنه “من اینجام!” انگار اصلا وجود نداره. مثل این میمونه که تو یه مهمونی شیک و پیک لباس خونگی پوشیده باشین و انتظار داشته باشین همه بهتون توجه کنن. غیر ممکنه رفیق!
من سال هاست که تو این بازار بالا و پایین پریدم و به جرات میگم یکی از قوی ترین راه ها برای اینکه برندتون رو به زبون بیارید استفاده از ترفند عکاسی تبلیغاتی درست و حسابی هست. نه عکس های بی روح و مصنوعی که از سایت های استوک دانلود کردین بلکه عکس هایی که بوی اصالت میدن حرف دل برندتون رو میزنن و مخاطب رو میخکوب میکنن.

شاید باورتون نشه ولی یه عکس خوب میتونه از هزار تا شعار تبلیغاتی بلندتر حرف بزنه. من خودم اوایل کارم فکر میکردم یه لوگوی خوشگل و یه سری متن قلمبه سلمبه کافیه. ولی زهی خیال باطل! هیچ کس به برند من توجه نمی کرد. انگار تو یه چاه ویل داشتم داد میزدم. تا اینکه یه روز یه دوست عکاس بهم گفت : “داداش مشکلت عکس هاته! انگار از آرشیو عکس های دهه شصت آوردی!”
راست میگفت. عکس های من نه تنها جذاب نبودن بلکه اصلا ربطی به برندم نداشتن. مثل این بود که یه رستوران ایتالیایی عکس کباب ترکی بذاره رو منوش! از اون روز به بعد فهمیدم که عکاسی تبلیغاتی فقط یه آپشن نیست بلکه یه ضرورت حیاتی برای هر برندی هست که میخواد دیده بشه و تو ذهن مخاطبش جا باز کنه.
عکاسی تبلیغاتی چیه اصلا؟ مگه فقط عکس محصوله؟
نه بابا اصلا اینجوری نیست! عکاسی تبلیغاتی خیلی فراتر از عکس محصوله. درسته که عکس محصول بخش مهمیه ولی وقتی از عکاسی تبلیغاتی حرف می زنیم منظورمون خلق یه زبان بصری برای برندتونه. زبانی که هویت برندتون رو فریاد بزنه ارزش هاتون رو نشون بده و با مخاطب هاتون یه ارتباط صمیمی و قوی برقرار کنه.
به زبون خودمونی تر عکاسی تبلیغاتی یعنی داستان برندتون رو با عکس تعریف کنید. داستانی که مخاطب رو کنجکاو کنه بهش حس خوب بده و باعث بشه دلش بخواد از شما خرید کنه یا با برندتون تعامل داشته باشه.
من خودم اوایل فکر میکردم عکاسی تبلیغاتی یعنی فقط عکس های خوشگل از محصولاتم بگیرم و بذارم تو سایتم. ولی بعد فهمیدم که اشتباه میکردم. مخاطب فقط به محصول شما نگاه نمیکنه بلکه به کل برندتون نگاه میکنه. به اینکه برندتون چه حسی بهش میده چه ارزشی براش قائله و اصلا چرا باید به شما اعتماد کنه.
یادمه یه بار برای یه برند قهوه کار میکردم. اولش فقط عکس های خوشگل از فنجون قهوه و دونه های قهوه میگرفتیم. ولی بعد یهو به ذهنم رسید که چرا داستان قهوه رو تعریف نکنیم؟ رفتیم سراغ کشاورزایی که قهوه رو کشت میکردن از مراحل برداشت و رست قهوه عکس گرفتیم از باریستاهایی که با عشق قهوه رو دم میکردن فیلم و عکس تهیه کردیم. نتیجه چی شد؟ فروش اون برند قهوه چند برابر شد! چون مخاطب فقط قهوه نمیخرید بلکه یه تجربه یه داستان یه حس خوب رو میخرید.
چه بلایی سر برندتون میاد اگه عکس هاتون بدرد نخور باشن؟ (چالش های رایج)
خب حالا که فهمیدیم عکاسی تبلیغاتی چقدر مهمه بذارید یکم در مورد مشکلات و چالش های رایج صحبت کنیم. آخه خیلی از برندها هنوز قدر این قضیه رو نمیدونن و با عکس های بی کیفیت و دمده دارن به برند خودشون ضربه میزنن.
یکی از بزرگترین اشتباهات استفاده از عکس های استوک و تکراریه. عکس های استوک مثل لباس های آماده ای هستن که به تن هر کسی گشاد و زشت میشینن. این عکس ها هیچ ربطی به برند شما ندارن و حس غیر اصیل بودن رو به مخاطب منتقل میکنن. مخاطب امروز خیلی باهوشه سریع میفهمه که دارید سرش کلاه میذارید.
یادمه یه بار یه سایتی رو دیدم که تو بخش “درباره ما” از عکس یه خانواده خوشبخت استوک استفاده کرده بود. ولی محصولشون لوازم یدکی ماشین بود! آخه چه ربطی داشت؟ مخاطب با خودش میگه : “اینا حتی حوصله ندارن یه عکس از خودشون بذارن چه برسه به اینکه جنس باکیفیت بهم بدن!”
مشکل بعدی کیفیت پایین عکس هاست. عکس های تار بی کیفیت با نورپردازی بد نه تنها جذاب نیستن بلکه اعتماد مخاطب رو هم از بین میبرن. مخاطب با خودش میگه : “اگه اینا نتونستن یه عکس خوب بگیرن حتما محصولاتشون هم همینقدر بی کیفیته!”
من خودم اوایل کارم فکر میکردم با گوشی موبایلم میتونم عکس های تبلیغاتی خوب بگیرم. ولی بعد فهمیدم که اشتباه میکردم. گوشی موبایل برای عکس های روزمره خوبه ولی برای عکاسی تبلیغاتی نیاز به تجهیزات حرفه ای و دانش تخصصی دارید. نورپردازی ترکیب بندی ادیت عکس همه اینا فوت و فن داره که باید بلد باشین.
یه مشکل دیگه هم هست که خیلی از برندها ازش غافل میشن : عدم انسجام بصری. یعنی عکس های برندشون هیچ ربطی به هم ندارن. یه عکس شاد و رنگی یه عکس غمگین و سیاه و سفید یه عکس با فیلترهای عجیب و غریب. این بی انسجامی باعث میشه برندتون بی هویت و گیج کننده به نظر برسه. مثل این میمونه که یه آدم حرف های ضد و نقیض بزنه هیچ کس بهش اعتماد نمیکنه.
تجربه های شخصی من : از شکست های تلخ تا پیروزی های شیرین
خب حالا که از مشکلات گفتیم بذارید یکم از تجربه های شخصی خودم براتون بگم. هم از شکست های تلخ و هم از پیروزی های شیرین. آخه آدم از اشتباهاتش بیشتر یاد میگیره مگه نه؟
اولین شکست بزرگم برمیگرده به زمانی که یه فروشگاه آنلاین لباس داشتم. اون موقع فکر میکردم هر چی عکس ارزون تر بگیرم بیشتر سود میکنم. رفتم سراغ یه عکاس آماتور که قیمت های خیلی پایینی میداد. عکس ها افتضاح بودن! نورپردازی بد مدل ها بی حوصله لباس ها چروکیده. فروش افتضاح بود! هیچ کس از من خرید نمیکرد. تا اینکه فهمیدم ارزونی بی دلیل نیست. پول بیشتری دادم و با یه عکاس حرفه ای کار کردم. عکس ها زمین تا آسمون فرق کردن! فروش هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. اینجا بود که فهمیدم کیفیت عکس مستقیما روی فروش تاثیر میذاره.
یه شکست دیگه هم داشتم که مربوط به عدم توجه به مخاطب هدفم بود. یه بار برای یه برند لوازم آرایشی زنانه کار میکردم. عکس هایی که میگرفتیم خیلی شیک و مجلسی بودن با مدل های حرفه ای و آرایش های غلیظ. ولی بعد فهمیدم که مخاطب هدف این برند دخترهای جوون و دانشجو هستن که دنبال آرایش های ساده و روزمره هستن. عکس ها اصلا با مخاطب هدف همخوانی نداشتن. بازخوردها منفی بود. تا اینکه سبک عکاسی رو عوض کردیم مدل های معمولی تر انتخاب کردیم آرایش ها رو ساده تر کردیم لوکیشن ها رو صمیمی تر کردیم. نتیجه فوق العاده بود! مخاطب ها با عکس ها ارتباط برقرار کردن و فروش برند چند برابر شد. اینجا بود که فهمیدم عکاسی تبلیغاتی باید با مخاطب هدف همخوانی داشته باشه.
اما خب فقط شکست نخوردم پیروزی های شیرین هم داشتم. یکی از بهترین تجربه هام کار کردن با یه استارتاپ کوچیک بود که تو حوزه صنایع دستی فعالیت میکرد. بودجه خیلی کمی داشتن ولی محصولاتشون فوق العاده زیبا و اصیل بودن. تصمیم گرفتیم به جای عکس های استودیویی و مصنوعی بریم سراغ عکاسی مستند و روایی. رفتیم به کارگاه های هنرمندان از مراحل ساخت محصولات عکس گرفتیم با هنرمندان مصاحبه کردیم داستان زندگی شون رو روایت کردیم. عکس ها پر از حس و اصالت بودن. مخاطب ها عاشق این عکس ها شدن. نه تنها فروش استارتاپ افزایش پیدا کرد بلکه برندشون هم به عنوان یه برند اصیل و با ارزش شناخته شد. اینجا بود که فهمیدم عکاسی تبلیغاتی میتونه یه برند رو از فرش به عرش برسونه.
راه حل های عملی و روش های امتحان شده برای داشتن عکس های تبلیغاتی عالی
خب حالا که از تجربه ها گفتم بذارید یکم هم در مورد راه حل های عملی و روش های امتحان شده صحبت کنیم. چجوری میشه عکس های تبلیغاتی عالی داشت که برندتون رو متمایز کنه؟
اولین قدم شناخت دقیق برند و مخاطب هدفتونه. باید بدونید برندتون چه هویتی داره چه ارزش هایی رو ارائه میده و مخاطب هدفتون کیه چه نیازها و خواسته هایی داره. وقتی اینا رو فهمیدین میتونین سبک عکاسی مناسب رو انتخاب کنید. آیا سبک برندتون رسمی و لوکسه؟ یا صمیمی و دوستانه؟ آیا مخاطب هدفتون جوون و پرانرژیه؟ یا مسن و با تجربه؟ جواب این سوالات بهتون کمک میکنه تا سبک عکاسی مناسب رو پیدا کنید.
دومین قدم پیدا کردن یه عکاس حرفه ای و کاربلده. عکاس خوب فقط کسی نیست که دوربین گرون قیمت داشته باشه. عکاس خوب کسیه که هنر دیدن داشته باشه بتونه داستان برندتون رو با عکس روایت کنه و با شما همکاری کنه تا به بهترین نتیجه برسید. برای پیدا کردن عکاس خوب میتونین نمونه کارهاشون رو ببینید باهاشون صحبت کنید و ازشون مشاوره بگیرید. قیمت عکاس های حرفه ای ممکنه بالا باشه ولی باور کنید سرمایه گذاری روی عکاسی تبلیغاتی سرمایه گذاری روی آینده برندتونه.
سومین قدم برنامه ریزی دقیق برای عکاسیه. قبل از شروع عکاسی باید سناریو و استوری برد داشته باشید. بدونید چه عکس هایی میخواید بگیرید چه لوکیشن هایی لازم دارید چه مدل هایی میخواید استفاده کنید و چه پیام هایی میخواید منتقل کنید. برنامه ریزی دقیق باعث میشه هم در زمان و هم در هزینه صرفه جویی کنید و به نتیجه دلخواه برسید.
چهارمین قدم توجه به جزئیات و کیفیت عکس هاست. نورپردازی ترکیب بندی رنگ ها همه اینا باید بی نقص باشن. عکس های تار بی کیفیت با نورپردازی بد نه تنها جذاب نیستن بلکه به برندتون آسیب میزنن. به کیفیت عکس ها اهمیت بدید چون کیفیت عکس ها کیفیت برندتون رو نشون میده.
پنجمین قدم استفاده درست از عکس ها در پلتفرم های مختلفه. عکس هایی که برای اینستاگرام مناسبن ممکنه برای سایت یا بروشور مناسب نباشن. هر پلتفرمی نیاز به عکس های خاص خودش رو داره. عکس های اینستاگرام باید جذاب و تعاملی باشن عکس های سایت باید حرفه ای و با کیفیت باشن عکس های بروشور باید اطلاعاتی و قانع کننده باشن. عکس ها رو متناسب با پلتفرم مورد نظر انتخاب کنید.
راه های جایگزین و خلاقانه برای عکاسی تبلیغاتی (وقتی بودجه کمه)
خب میدونم که خیلی از برندهای کوچیک و استارتاپ ها بودجه زیادی برای عکاسی تبلیغاتی ندارن. نگران نباشید! همیشه راه های جایگزین و خلاقانه وجود داره.
یکی از راه های جایگزین استفاده از عکاسی DIY (خودت انجام بده) هست. میتونید با یه گوشی موبایل خوب یه نورپردازی ساده و یه پس زمینه مناسب عکس های قابل قبولی بگیرید. البته باید وقت و حوصله بذارید و اصول اولیه عکاسی رو یاد بگیرید. کلی آموزش رایگان تو اینترنت هست میتونید ازشون استفاده کنید.
یه راه دیگه استفاده از عکس های استوک با دقت و هوشمندی هست. اگه بودجه تون خیلی کمه مجبورید از عکس های استوک استفاده کنید. ولی هر عکس استوکی رو انتخاب نکنید! دنبال عکس های باکیفیت اصیل و مرتبط با برندتون باشید. عکس های استوک رو ادیت کنید لوگوی برندتون رو بهشون اضافه کنید و سعی کنید یه هویت بصری منحصر به فرد براشون ایجاد کنید.
یه راه خلاقانه دیگه استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) هست. از مشتری هاتون بخواید که از محصولات شما عکس بگیرن و تو شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارن. این عکس ها خیلی اصیل تر و قابل اعتمادتر از عکس های تبلیغاتی هستن. میتونید مسابقه عکس برگزار کنید به بهترین عکس ها جایزه بدید و از این طریق محتوای UGC جمع آوری کنید.
یه راه دیگه هم هست که خیلی کم هزینه و در عین حال خیلی موثره : استفاده از عکس های مینیمال و ساده. عکس های مینیمال با پس زمینه ساده و تمرکز روی محصول خیلی شیک و مدرن به نظر میرسن و برای برندهای مینیمالیستی خیلی مناسبن. برای گرفتن عکس های مینیمال نیاز به تجهیزات خاصی ندارید فقط کافیه خلاقیت به خرج بدید و به جزئیات توجه کنید.
حالا نوبت شماست! تجربه هاتون رو به اشتراک بذارید!
خب من هر چی تجربه داشتم رو براتون گفتم. حالا نوبت شماست! شما چه تجربه ای از عکاسی تبلیغاتی دارید؟ چه چالش هایی داشتید؟ چه راه حل هایی پیدا کردید؟ توی بخش نظرات برام بنویسید خیلی دوست دارم تجربه هاتون رو بخونم و ازشون یاد بگیرم. شاید تجربه های شما بتونه به بقیه برندها هم کمک کنه. با هم یاد میگیریم و با هم پیشرفت میکنیم!
نتیجه گیری نهایی : عکاسی تبلیغاتی سرمایه گذاری برای آینده برند شماست!
خب رسیدیم به آخر مقاله. بذارید یه جمع بندی بکنیم. عکاسی تبلیغاتی فقط یه آپشن نیست بلکه یه ضرورت حیاتی برای هر برندی هست که میخواد دیده بشه تو ذهن مخاطبش جا باز کنه و فروش بیشتری داشته باشه. عکس های تبلیغاتی درست و حسابی میتونن هویت برندتون رو فریاد بزنن ارزش هاتون رو نشون بدن و با مخاطب هاتون یه ارتباط صمیمی و قوی برقرار کنن.
یادتون باشه عکاسی تبلیغاتی سرمایه گذاریه نه هزینه. پول بیشتری برای عکاسی با کیفیت بدید چون این پول چند برابر به برندتون برمیگرده. عکس های خوب مشتری های بیشتر فروش بیشتر برند قوی تر. همینه فرمول موفقیت!
پس از همین امروز شروع کنید! به عکس های برندتون یه نگاهی بندازید. آیا راضی هستید؟ آیا عکس هاتون حرف دل برندتون رو میزنن؟ آیا مخاطب رو جذب میکنن؟ اگه جوابتون نه هست وقتشه که یه تغییر اساسی بدید. با یه عکاس حرفه ای مشورت کنید سبک عکاسی مناسب رو انتخاب کنید برنامه ریزی دقیق انجام بدید و عکس های تبلیغاتی عالی بگیرید. مطمئن باشید نتیجه اش رو خواهید دید!
وب سایت ایماژ آرت در این زمینه اطلاعات خوبی را ارائه میکند: https://imazhart.com
بخش پرسش و پاسخ (سوالات پرتکرار شما)
سوال ۱ : هزینه عکاسی تبلیغاتی چقدره؟ خیلی گرون در میاد نه؟
جواب : هزینه عکاسی تبلیغاتی بستگی به عوامل مختلفی داره مثل نوع عکاسی تعداد عکس ها لوکیشن عکاس و… درسته که عکاسی حرفه ای گرون تر از عکاسی آماتوره ولی ارزشش رو داره. به جای اینکه پولتون رو هدر بدید و عکس های بی کیفیت بگیرید یه بار هزینه کنید و عکس های عالی داشته باشید که سال ها براتون کار کنن. میتونید با عکاس های مختلف صحبت کنید قیمت ها رو مقایسه کنید و یه عکاس خوب با قیمت مناسب پیدا کنید. همیشه ارزونی دلیل بر خوب بودن نیست یادتون باشه!
سوال ۲ : خودم میتونم عکس های تبلیغاتی برندم رو بگیرم؟ به عکاس حرفه ای نیاز دارم حتما؟
جواب : اگه بودجه تون خیلی کمه و اصول اولیه عکاسی رو بلدید میتونید خودتون عکس های تبلیغاتی برندتون رو بگیرید. ولی واقعیت اینه که عکاسی تبلیغاتی یه کار تخصصی و حرفه ایه. عکاس های حرفه ای سال ها تجربه دارن تجهیزات حرفه ای دارن و دانش تخصصی دارن. اگه میخواید عکس های تبلیغاتی برندتون حرفه ای و تاثیرگذار باشن بهتره از یه عکاس حرفه ای کمک بگیرید. میتونید برای پروژه های کوچیک از خودتون شروع کنید و کم کم که بودجه تون بیشتر شد با عکاس های حرفه ای همکاری کنید.
سوال ۳ : چه نوع عکس هایی برای برندم مناسب تره؟ عکس محصول عکس لایف استایل یا…?
جواب : نوع عکس هایی که برای برندتون مناسب تره بستگی به نوع برندتون مخاطب هدفتون و هدفتون از عکاسی داره. عکس محصول برای فروش مستقیم محصول خیلی مهمه. عکس لایف استایل برای نشون دادن کاربرد محصول در زندگی واقعی و ایجاد ارتباط احساسی با مخاطب خیلی خوبه. عکس های پرسنلی و پشت صحنه برای ایجاد حس صمیمیت و اعتماد بین مخاطب و برند خیلی موثره. بهترین کار اینه که یه ترکیبی از انواع عکس ها رو استفاده کنید. با یه عکاس حرفه ای مشورت کنید تا بهترین نوع عکس ها رو برای برندتون انتخاب کنید.
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه! اگه سوال دیگه ای هم دارید توی بخش نظرات بپرسید حتما جواب میدم. موفق باشید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با عکاسی تبلیغاتی برند خودتون رو از بقیه جدا کنید خیلی ساده!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با عکاسی تبلیغاتی برند خودتون رو از بقیه جدا کنید خیلی ساده!"، کلیک کنید.