کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، اغلب هواپیما به عنوان سریع ترین و کارآمدترین وسیله رفت و آمد معرفی می شود اما در مسیرهای خاص نقش قطارهای پرسرعت حایز اهمیت خواهد شد و از آنجا که ایستگاه های قطار معمولا در مرکز شهر یا نزدیک آن قرار دارند، دیگر لازم نیست ساعتها قبل از حرکت به ایستگاه برسید تا از گیت ورود و امنیت عبور کنید.

به گزارش زندگی نیوز، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از 200 کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولت ها وعده های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

در این راستا دولت سیزدهم برنامه هایی دارد و مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم – در روزهای پایانی 1401 وعده داد که عملیات قطار سریع السیر مسیر تهران – مشهد از 1402 آغاز می شود.

همچنین چندی پیش سید ابراهیم رییسی – رییس جمهور – نیز در جلسه ای، آخرین وضعیت مهمترین پروژه های ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرح ها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریع السیر مشهد – تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زایران علی ابن موسی الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تاکید کرد.

در همین راستا، زندگی نیوز در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان می پردازد.

در گزارش قبلی منتشرشده، درباره اولین راه آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت شد و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کردیم و در این گزارش فهرستی از سریع ترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی شده است.

در زمینه سیستم های راه آهن مسافربری، اروپا و آسیا جایگاه ویژه ای دارند. زیرساخت های ریلی پرسرعت آنها به خوبی توسعه یافته است و سریع ترین قطارهای جهان به طور منظم بین شهرهای بزرگی مانند شانگهای و پکن یا پاریس و استراسبورگ تردد می کنند. سرعت این قطارها فقط 100 یا حتی 200 مایل در ساعت نیست بلکه آنها در طول آزمایش با سرعت 374 مایل در ساعت حرکت کردند.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

سریع ترین قطار ژاپن؛ قطار مَگلِو سری ال صفر (سرعت 374 مایل در ساعت)

اگرچه هنوز از این قطار در سرویس های همگانی استفاده نشده است اما سری ال صفر مگلو ژاپن با سرعت 374 مایل در ساعت، رکورد بالاترین سرعت زمینی برای وسایل نقلیه ریلی را در اختیار دارد. این قطار فوق العاده سریع در حال حاضر توسط شرکت راه آهن مرکزی ژاپن (JR Central) در حال توسعه و آزمایش است.

اولین بخش حمل و نقل آن از توکیو به ناگویا، قرار است در سال 2027 افتتاح شود، سپس به اوزاکا گسترش یابد. پس از تکمیل این پروژه، قرار است سری ال صفر با حداکثر سرعت عملیاتی 310 مایل در ساعت کار کند و سفر از ایستگاه شیناگاوا توکیو به اوزاکا (بیش از 300 مایل) را در یک ساعت و هفت دقیقه انجام دهد.

فناوری سری ال صفر که مگلو (قطار شناور مغناطیسی) نامیده می شود، در واقع قطار را با سرعت بیش از 93 مایل در ساعت معلق می کند. در حال حاضر این فناوری در سرتاسر جهان استفاده می شود و شرکت Northeast Maglev اقدامات اولیه را برای ایجاد خط ریلی سریع بین واشنگتن، دی سی و شهر نیویورک انجام داده است.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

سریع ترین قطار فرانسه؛ TGV POS (سرعت 357 مایل در ساعت)

سال هاست که فرانسه سفرهای ریلی سریع السیر را ارایه کرده است و در سال 2007، قطار TGV POS رکورد سرعت جهانی وسایل نقلیه ریلی را با سرعت 357 مایل در ساعت ثبت کرد البته این ثبت قبل از این بود که ژاپن با سری ال صفر در سال 2015 از فرانسه پیشی بگیرد.

قطار توسط شرکت ریلی فرانسوی SNCF برای استفاده در مسیر LGV Est بین پاریس، شرق فرانسه و جنوب آلمان ایجاد شد. در حالی که قطار در سرویس های معمولی قرار گرفته است اما به حداکثر سرعت 200 مایل در ساعت می رسد که هنوز هم به طرز تکان دهنده ای سریع است.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

سریع ترین قطار چین؛ CRH380A (سرعت 302 مایل در ساعت)

شبیه به سری ال صفر ژاپن، قطار مگلو شانگهای (که شانگهای ترانس رپید نیز نامیده می شود) قطار شناور مغناطیسی است که خارج از پرجمعیت ترین شهر چین حرکت می کند و در حالی که به کمک حداکثر سرعت 268 مایل در ساعت، به طور ثابت در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد، قدیمی ترین قطار تجاری مگلو است که هنوز در سیستم حمل و نقل وجود دارد.

اگر به فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای پرواز می کنید، می توانید سوار این قطار شوید و به مرکز شانگهای یا تا حومه پودونگ مرکزی بروید، جایی که خط به پایان می رسد.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

سریع ترین قطار کره جنوبی: HEMU-430X (سرعت 262 مایل در ساعت)

در حالی که قطار HEMU-430X کره جنوبی برای کار با حداکثر سرعت 267 مایل در ساعت ساخته شده بود، در مارس 2013 به سرعت کمتر از 262 مایل در ساعت دست یافت. اگرچه سرعت این قطار ممکن است که کمتر از حد انتظارات باشد اما موجب افتخار کره جنوبی شد و اکنون چهارمین کشور جهان (پس از فرانسه، ژاپن و چین) است که قطاری با سرعت بیش از 261 مایل در ساعت را توسعه داده است.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

سریع ترین قطار چین؛ فوکسینگ هایو CR400AF/BF (سرعت 260 مایل در ساعت)

قطار فوکسینگ هایو چین (همچنین به عنوان فوکسینگ یا سری CR EMU نیز شناخته می شود) به طور منظم با سرعت حداکثر 220 مایل در ساعت کار می کند اما در طول آزمایش، به سرعت چشمگیر 260 مایل در ساعت رسید که به آن جایگاه شایسته ای در این فهرست می دهد. فوکسینگ هایو در چندین خط پرسرعت در چین ازجمله مسیر محبوب بین پکن و شانگهای حرکت می کند.

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

سریع ترین قطار ایتالیا؛ فرچیاروسا 1000 (سرعت 245 مایل در ساعت)

این فهرست ممکن است تحت سلطه چین باشد اما فرچیاروسا 1000 ایتالیا (که به عنوان ETR 400 نیز شناخته می شود) با سرعتی چشمگیر از مکان هایی مانندمیلان، فلورانس، رم و ونیز عبور می کند. در حالی که ایتالیا سرعت قطارهای خود را به 186 مایل در ساعت محدود کرده است، بر اساس گزارش های منتشرشده، فرچیاروسا 1000 طی آزمایش ها در سال 2016 به حداکثر سرعت نزدیک به 245 مایل در ساعت رسید.

پایان خبر زندگی نیوز

کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کدام کشورها دارای سریعترین قطارهای جهان هستند؟"، کلیک کنید.