اوضاع شبکه بانکی اصلا خوب نیست/ بانک‌ها مقصر نیستند

اوضاع شبکه بانکی اصلا خوب نیست/ بانک‌ها مقصر نیستند

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: امروز وضعیت شبکه بانکی اصلا خوب نیست و از هر طرف هجمه‌ها به سمت آنها است.

اوضاع شبکه بانکی اصلا خوب نیست/ بانک‌ها مقصر نیستند

به گزارش زندگی نیوز، محمود بهمنی در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی گفت: امروز وضع بانک‌ها اصلا خوب نیست و از همه طرف هجمه‌های بسیاری به بانک‌ها وارد می‌شود. ما باید ببینیم ناترازی بانک‌ها در کجا ریشه دارد. این ناترازی ابتدا از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت شروع می‌شود به طوری که امروز زمانی که پنج ماه از سال نگذشته بود کسری بودجه نمایان شد.

وی اضافه کرد: دولت بودجه‌ای را پیش‌بینی می‌کند و طرح آن را به مجلس شورای اسلامی می‌دهد. در ادامه مجلس با ایجاد تغییرات در لایحه بودجه هزینه‌های بودجه را افزایش و آن را به دولت ابلاغ می‌کند. سال گذشته ۲۷۱ همت اوراق منتشر شد که این یعنی چاپ پول و استقراض دولت از بانک مرکزی. ریشه این موضوع و افزایش هزینه‌ها در بودجه بدون در نظر گرفتن منابع باز می‌گردد که باعث تبدیل به نقدینگی بیشتر و در نهایت تورم، چیزی که امروز با آن روبه‌رو هستیم می‌شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: امروز کفایت سرمایه برخی از بانک‌ها حتی منفی است عدم هماهنگی در سیاست‌های پولی، مالی و ارزی یکی از عوامل ناترازی بانک‌ها است. ما از طرفی در سال‌های گذشته شاهد کاهش نرخ بهره بودیم و در طرف دیگر اخیرا شاهد انتشار اوراق با بهره ۳۰ درصد بودیم. آثار این تصمیمات اقتصادی بلافاصله نمایان نمی‌شود اما در بلندمدت آثار عدم هماهنگی در سیاست‌های پولی و مالی را مشاهده می‌کنیم.

بهمنی خاطر نشان کرد: ما نباید انتظار داشته باشیم که بانک مرکزی بتواند به تنهایی در کاهش و کنترل نرخ تورم موفق باشد. مقصر اصلی بانک‌ها نیستند بلکه تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی و ارزی که بانک‌ها مکلف به اجرای آن می‌شوند.

وی اظهار کرد: امروز بازارهای مالی متاثر از نرخ‌ها هستند اگر در ابتدا قوانین و سیاست‌ها به شکل مناسب تصویب شود و کسری بودجه خلق نشود ما شاهد ناترازی در شبکه بانکی نمی‌شویم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پایان گفت: دولت باید سایه خود را از سر اقتصاد بردارد و اقتصاد را به بخش مردمی واگذار کند. بسیاری از بدهکاری و ناترازی بانک‌ها را خود دولت ایجاد می‌کند. برای مثال وقتی که دولت به شبکه بانکی بدهی دارد برخی از بنگاه‌های ورشکسته را در قبال بدهی به بانک‌ها واگذار می‌کند و در واقع بانک‌ها مکلف به بنگاهداری می‌شوند. بهتر این است که دولت این بنگاه‌های ورشکسته را به بخش خصوصی واگذار کند و هزینه واگذاری را در قبال مطالبات شبکه بانکی به صورت نقد به بانک‌ها پرداخت کند.

پایان خبر زندگی نیوز

اوضاع شبکه بانکی اصلا خوب نیست/ بانک‌ها مقصر نیستند

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اوضاع شبکه بانکی اصلا خوب نیست/ بانک‌ها مقصر نیستند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اوضاع شبکه بانکی اصلا خوب نیست/ بانک‌ها مقصر نیستند"، کلیک کنید.