10 علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال+ راه حل

در حالت طبیعی داخل یخچال و کف و زیرجامیوه ای نباید نم و رطوبت وجود داشته باشد. اما خرابی لاستیک دور درب، اشکال در سیستم یخساز و آبسردکن و برخی اشکالات فنی ممکن است باعث جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال شود. در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل جمع شدن آب کف یخچال و زیر جامیوه ای و نحوه رفع آنها می پردازیم.

علت جمع شدن آب در کف یخچال و جامیوه ای

اگر تمام بخش های یخچال را تمیز کرده و خشک می کنید و مجدد آب زیر جامیوه ای و کف آن جمع می شود، چند دلیل برای آن وجود دارد از قبیل:

10 علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال+ راه حل

1- مسدود شدن لوله تخلیه آب

لوله تخلیه آب در پشت یخچال وظیفه هدایت آب حاصل از ذوب یخ را به بیرون از محفظه دارد. به دلایل مختلف مانند یخ زدن آب داخل این لوله یا ورود تکه های ریز مواد غذایی به آن امکان مسدود شدن لوله وجود دارد. اگر این لوله مسدود شود، آب نمی‌تواند به ‌درستی تخلیه شود و در نهایت زیر جامیوه‌ای تجمع می‌کند. برای رفع این مشکل، ابتدا یخچال را خاموش کنید و لوله تخلیه را با استفاده از یک سیم یا ابزار باریک تمیز کنید تا هرگونه انسداد از بین برود.

2- باز و بسته شدن زیاد درب یخچال

گاهی اوقات در اثر باز و بسته کردن مکرر درب یخچال، هوای گرم و مرطوب وارد یخچال می‌شود و باعث افزایش رطوبت داخلی می‌گردد. این رطوبت اضافی به صورت قطرات آب زیر جامیوه‌ای جمع می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل، درب یخچال را سریع‌تر ببندید و از باز کردن مکرر آن خودداری کنید.

3- قرار دادن غذاهای گرم داخل یخچال در ظرف بدون درب

در بسیاری از مواقع استفاده نادرست از دستگاه باعث بروز مشکلات متعددی برای آن می شود. به عنوان مثال، قرار دادن غذاهای بسیار گرم در ظرف های بدون درب و قرار دادن آن در یخچال یک اشتباه بزرگ است. چون نه تنها باعث روشن ماندن طولانی مدت موتور یخچال می شود، بلکه هوای گرم آن در اثر سرما به قطرات آب تبدیل می شود. اگر مقدار قطرات آب بیش از اندازه زیاد باشد، تبخیر نشده و در کف و زیر جامیوه ای جمع می شود.

4- خرابی لاستیک درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال باید به‌درستی به بدنه بچسبد تا از ورود هوای بیرون جلوگیری کند. اگر این لاستیک خراب یا فرسوده شود، هوای گرم وارد یخچال شده و باعث ایجاد رطوبت و جمع شدن آب در کف یخچال می‌شود. برای حل این مشکل، لاستیک درب یخچال را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. اگر در این زمینه مهارت ندارید می توانید با مراکز تعمیر یخچال در محل تماس بگیرید.

5- نقص در سیستم دیفراست

سیستم یخ‌زدایی خودکار (دیفراست) وظیفه ذوب یخ ‌ها و تخلیه آب آن‌ ها را بر عهده دارد. اگر این سیستم به‌درستی کار نکند، یخ‌ ها ذوب نمی‌شوند و آب حاصل از آن‌ها زیر جامیوه‌ای تجمع می‌کند. مواردی از قبیل اشکال در المنت می تواند مانع از ذوب شدن برفک و تبخیر آنها شود.

6- وجود ترک یا سوراخ در مخزن آبسردکن

اگر یخچال فریزر دارای آبسردکن است، این احتمال وجود دارد که مخزن آن نشت داشته باشد. اگر این مخزن ترک بردارد یا سوراخ شود، آب به ‌جای جریان به سمت شیر آب ‌ریز، به زیر جامیوه‌ای نشت می‌کند. مخزن را از نظر وجود ترک یا نشتی بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کنید. علاوه براین، بررسی کنید که شلنگ آب ورودی به مخزن آبسردکن سالم باشد و در جای خود درست نصب شده باشد.

7- تنظیمات نادرست دمای یخچال

اگر دمای یخچال بیش از حد سرد باشد، مواد غذایی و میوه‌ ها یخ می‌زنند و بعد از ذوب شدن، آب آن‌ ها زیر جامیوه‌ای جمع می‌شود. برای رفع این مشکل، دمای یخچال را بین 3 تا 5 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا مانع از یخ زدن مواد غذایی شوید.

8- نشت آب از یخساز

یکی از رایج ترین دلایل جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال، اشکال در سیستم یخساز است. اگر یخچال به یخساز مجهز است، حتما بررسی کنید که مخزن آن دچار ترک و شکستگی نشده باشد. علاوه براین، خارج شدن شلنگ از جای خود می تواند باعث انتقال آب به داخل کابین یخچال و جمع شدن زیر جامیوه ای شود.

9- ریختن آب در یخچال

در برخی از مواقع تمام قطعات داخلی یخچال فریزر کاملا سالم است و تنها به دلیل ریختن آب از شیشه آب و موارد مشابه دلیل بروز این شرایط است. ترک در شیشه و ظروف نگهداری آب و مواد غذایی مایع و باز شدن درب آنها براحتی قابل حل است.

10- کج شدن محفظه زیر فریزر

در برخی از مدل های قدیمی یخچال فریزر، زیر کابین فریزر در بالای دستگاه محفظه کوچکی وجود دارد. برفک و یخ موجود در کابین فریزر بعد از ذوب اگر تبخیر نشود، به مرور وارد این محفظه می شود. اگر محفظه کج شود و به موقع آب داخل آن را تخلیه نکنید، آب به کف یخچال انتقال پیدا می کند. این محفظه به آسانی زیر فریزر نصب می شود و کافیست لبه های کناری آن را در شیارهای داخل دستگاه قرار دهید.

راه های جلوگیری از جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال

  • لوله تخلیه آب را هر چند وقت یک بار بررسی و تمیز کنید تا از انسداد جلوگیری شود.
  • دمای یخچال را بین 3 تا 5 درجه سانتی‌گراد نگه دارید تا از یخ زدن مواد غذایی و تجمع آب جلوگیری شود.
  • اطمینان حاصل کنید که لاستیک دور درب به خوبی بسته می‌شود و هوای بیرون وارد یخچال نمی‌شود.
  • سعی کنید درب یخچال را سریع ببندید و از باز نگه داشتن طولانی مدت آن جلوگیری کنید.
  • سیستم دیفراست را به‌طور منظم بررسی کنید و در صورت وجود نقص، سریعاً تعمیر کنید.
  • فیلتر و سیستم آب‌رسانی را به‌طور منظم بررسی کنید تا نشتی یا خرابی وجود نداشته باشد.
  • در یخچال‌هایی که مخزن آب‌ریز دارند، مخزن را از نظر ترک یا سوراخ شدن بررسی کنید.
  • مواد غذایی را به‌طور صحیح و در بسته‌بندی‌های مناسب در یخچال قرار دهید تا از ریزش آب آن‌ها جلوگیری شود.
  • از قرار دادن مواد غذایی بیش از اندازه داغ در یخچال خودداری کنید یا آنها را در ظروف در بسته نگهداری کنید.

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، در برخی از مواقع استفاده نادرست از یخچال باعث جمع شدن آب در کف آن می شود. مانند باز و بسته شدن مداوم درب یخچال، قرار دادن غذاهای بیش از اندازه گرم در ظرف در باز در یخچال. اما مواردی مانند مشکلات فنی و خرابی المنت و سیستم دیفراست یا اشکال در مخزن آبسردکن و یخساز نیز در بروز این مشکلات نقش مهمی دارند. برای رفع مشکلات فنی می توانید با تیم تعمیرات یخچال فریزر در تهران تکنوپشتیبان از طریق شماره 021-54837 تماس بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "10 علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال+ راه حل" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "10 علت جمع شدن آب زیر جامیوه ای یخچال+ راه حل"، کلیک کنید.