سبوس برنج از لایه دوم برنج قهوه ای

سبوس برنج قهوه ای از لایه بیرونی برنج به دست می آید. روغن سبوس برنج به عنوان یک روغن سالم در ژاپن، آسیا و به ویژه هندوستان، از محبوبیت بالایی برخوردار است. سبوس برنج حاوی موادی است که می توانند میزان جذب کلسترول و کلسیم را در بدن کاهش دهند. این خواص ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی و تشکیل انواع خاصی از سنگ کلیه کمک کند. اما هنوز سند علمی معتبری برای حمایت از این نتایج وجود ندارد. قابل توجه است که سبوس برنج از نوع قهوه ای، دارای خواص و ارزش غذایی فراوانی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. علاوه بر این، ما به فواید، مضرات و نحوه استفاده از این ماده ارزشمند غذایی نیز پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

سبوس برنج از لایه دوم برنج قهوه ای

سبوس برنج قهوه ای چیست؟

برنج به عنوان غذای اصلی بسیاری از مردم جهان، به ویژه آسیا از جایگاه خاصی برخوردار است. بیش از 7000 نوع برنج در رنگ ها، شکل ها و طعم های مختلف کشت می شود. رایج ترین گونه آن و سفید است. برنجی که در اغلب آشپزخانه ها پخت می شود، از نوع سفید است که با آبکش کردن، میزان زیادی از مواد مغذی خود را از دست می دهد. در این میان، سبوس برنج قهوه ای از مواد مغذی بسیار ارزشمندی است که قبل از ورود به بازار مصرف جدا شده و به صورت مجزا به فروش می رسد.

لایه خارجی برنج از جنس سخت و غیرقابل هضمی تشکیل شده که مصرف خوراکی ندارد، اما لایه میانی قبل از دانه سفید برنج همان سبوس قهوه ای رنگی است که از آن نام بردیم. تفاوت اصلی بین پوسته و سبوس در این است که پوسته برنج نوعی پوشش سخت و محافظ غله است که باید قبل از مصرف دور ریخته شود، درحالی که سبوس قهوه ای پوسته شکسته و نازک تر غلات است که در طی فرآیند آسیاب جدا می شود.

تفاوت بین برنج قهوه ای و برنج سفید

همه برنج ها عمدتاً از کربوهیدرات و مقادیر کمی پروتیین تشکیل شده و فاقد چربی هستند. با این حال، برنج قهوه ای یک غله کامل است که حاوی تمام قسمت های مفید، از جمله سبوس فیبری، جوانه مغذی و آندوسپرم غنی از کربوهیدرات است. سبوس برنج قهوه ای خوراکی است، اما به دلیل بافت خاص خود کمی دیرپزتر از برنج معمولی است. از سوی دیگر برنج سفید سبوس و جوانه اصلی خود را از دست داده و مواد مغذی بسیار کمی دارد. اما مزیت آن نسبت به نوع قهوه ای این است که برنج سفید نرم تر است و زودتر پخته می شود.

برنج قهوه ای به دلیل بافت خاص خود کمی دیرپزتر از برنج معمولی است.

ارزش غذایی سبوس برنج قهوه ای

سبوس برنج قهوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. مصرف روزانه آن ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت ایمنی بدن کمک کند. این ماده باعث می شود برنج قهوه ای از نظر محتوای مواد مغذی نسبت به برنج سفید مزایای بیشتری پیدا کند. به طور مثال، برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری برخوردار است. تحقیقات نشان داده است 100 گرم برنج قهوه ای پخته شده حاوی 1.6 گرم فیبر است، درحالی که 100 گرم برنج سفید فقط 0.4 گرم فیبر دارد. در جدول (1) فهرستی از سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای و برنج سفید مقایسه شده اند.

سایر ویتامین ها و موادمغذی سبوس برنج قهوه ای عبارتند از:

تاثیرات ویتامین E موجود در سبوس برنج

سبوس برنج قهوه ای، منبع خوبی از است که می تواند شادابی و نشاط خاصی به پوست صورت ببخشد. ویتامین E یکی از عوامل مهم تامین رطوبت پوست و محافظت آن در برابر خشکی است. همچنین این ویتامین در شفاف سازی پوست، رفع لک ها و روشن شدن پوست نیز تاثیر چشمگیری دارد.

تاثیرات آهن موجود در سبوس برنج

کمبود آهن باعث بی حالی، احساس خستگی مفرط، رنگ پریدگی، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه و زمینه ابتلا به بیماری های قلبی می شود. با دریافت آهن از طریق سبوس برنج، می توان علاوه بر کمک به رفع این مسایل، از بروز کم خونی در بدن نیز پیشگیری نمود.

با دریافت آهن از طریق سبوس برنج، می توان از بروز کم خونی در بدن نیز پیشگیری نمود.

تاثیرات فیبر موجود در سبوس برنج

به کمک فیبر محلول در آبی که در سبوس برنج قهوه ای وجود دارد، حرکات روده تنظیم شده و یبوست رفع خواهد شد. علاوه بر این، فیبر باعث کاهش کلسترول و قند خون و احساس سیری زودهنگام نیز می شود.

تاثیرات ویتامین B موجود در سبوس برنج

ویتامین B یکی از ویتامین های ضروری برای استحکام مو و ناخن، سلامت پوست، عملکرد صحیح سلول های مغز و خون و تامین انرژی سیستماتیک بدن است. افرادی که دچار ریزش مو یا خشکی بیش از حد پوست و یا دارای ناخن های ضعیف هستند، می توانند با مصرف سبوس برنج های قهوه ای به رفع این مشکل خود کمک کنند.

خواص سبوس برنج قهوه ای

سبوس برنج قهوه ای به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی، برای درمان ، فشار خون بالا، کلسترول بالا، اعتیاد به الکل، چاقی، ایدز، پیشگیری از سرطان معده و روده بزرگ، پیشگیری از بیماری های قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی و بهبود عملکرد کبد مفید است. از سوی دیگر روغن سبوس برنج نیز برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود:

  • مشکلات پوستی: برای درمان بثورات پوستی آلرژیک به نام اگزما
  • کمک به : روغن سبوس برنج سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به بهبود متابولیسم کمک نموده و در نتیجه باعث کاهش وزن شود.
  • اثرات ضدالتهاب: خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن، به دلیل وجود اوریزانول و توکوترینول هاست.
  • سلامت کلی پوست: این روغن پوست را در برابر خشکی، چین و چروک، خطوط ریز و تیرگی محافظت نموده و به جوان سازی پوست کمک می کند.
  • سلامت مو: اسید فرولیک و استرهای موجود در روغن سبوس برنج، علاوه بر محافظت از موها در برابر آسیب های خورشیدی، رشد مو را نیز تحریک کرده و به جلوگیری از موخوره کمک می کنند.

اسید فرولیک و استرهای موجود در روغن سبوس برنج، رشد مو را نیز تحریک کرده و به جلوگیری از موخوره کمک می کنند.

  • اثرات مثبت بر سطح قند خون: منیزیم و فیبر سبوس برنج به کنترل سطح قند خون کمک می کنند. باید توجه داشت هر چند برنج سفید سطح قند خون را بسیار سریع تر از قهوه ای افزایش می دهد، اما با این حال، هر دو دارای کربوهیدرات بسیار بالایی هستند که باعث افزایش سطح قند خون می شود.
  • درمان کلسترول بالا: مطالعات نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای با کاهش کلسترول به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. تجزیه و تحلیل 45 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین غلات کامل از جمله برنج قهوه ای را مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین غلات کامل را مصرف می کنند، 16 تا 21 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

همچنین، از جمله فواید درمانی شگفت انگیز لایه دوم برنج قهوه ای یا همان سبوس قهوه ای می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت:

  • جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه
  • کنترل و کاهش قند خون
  •  کمک به رویش مجدد مو (دقیقا مثل تونیک مو دکتر بیز عمل میکند)
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • درمان کم خونی
  • تقویت حافظه
  • پیشگیری از آلزایمر
  • درمان ترک ها و لکه های پوستی
  • درمان یبوست
  • چاقی صورت
  • جلوگیری و درمان بواسیر
  • سرشار از ویتامین B1 که در روغن ماکادمیا بسیار زیاد است برای استعلام قیمت روغن ماکادمیا روی لینک کلیک کنید

همان طور که در بالا اشاره کردیم، روغن سبوس برنج نیز به دلیل مزایای بالقوه سلامتی مانند بهبود کنترل قند خون و سلامت قلب از محبوبیت زیادی برخوردار است که برخی فواید آن در ادامه بیان می شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سبوس برنج از لایه دوم برنج قهوه ای" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سبوس برنج از لایه دوم برنج قهوه ای"، کلیک کنید.